home

Hedda-nominasjonene 2017/2018

Årets jury har hatt følgende medlemmer: 
Lillian Bikset, anmelder i Dagbladet og Norsk Shakespearetidsskrift
teaterviter Torill Braaten
Jan H. Landro,tidligere kulturredaktør og anmelder i Bergens Tidende, skriver nå for Dag og Tid
Borghild Maaland,anmelder i VG
Martin Nordvik, tidligere kulturredakør og anmelder i Adresseavisen
Liv Riiser, anmelder i Vårt Land
Ilene Sørbø, anmelder i Morgenbladet og Norsk Shakespearetidsskrift 

Med åtte nominasjoner hver er Trøndelag Teater og Det Norske Teatret klare vinnere i årets nominasjonsrunde- Like etter dem kommer Nationaltheatret med seks nominasjoner.

Heddanominasjonene etter teateråret 2017/2018
Tre av årets forestillinger står i en særstilling i årets nominasjoner til Heddaprisen: Det er «Glassmenasjeriet» på Trøndelag Teater som har fått hele fem nominasjoner, «The Book of Mormon» på Det Norske Teatret og Nationaltheatrets «Engler i Amerika» som begge har fått fire. De er blitt nominert i forskjellige kategorier, men en nominasjon har de alle tre til felles, og det er i kategorien «Årets forestilling». Her konkurrerer de med Rogaland Teaters «En folkefiende» som for øvrig ikke har flere nominasjoner, og med Vinge/Müllers «Panini-BoysRoom» - besynderlig nok, for så vidt jeg kan se av Festspill-programmet framføres forestillingen bare fire ganger her i Norge, så det er ikke mange teaterinteresserte som får tatt stilling til juryens anbefaling. Men et flertall av Heddajuryens medlemmer har altså sett den og blitt skikkelig imponert. Til forestillingen har Vinge/Müller laget et eget byggverk i Sentralbadet i Bergen, som den fem kvinner og to menn sterke juryen har nominert i klassen «beste scenografi og kostymedesign», og som vises som utstilling gjennom hele Festspillene.
Juryen er tydeligvis kommet fram til at i ulike kategorier har Trøndelag Teater og Det Norske Teatret i teateråret 2017/2018 vært landets to desidert beste institusjonsteatre: De har hele åtte nominasjoner hver, mens Nationaltheatret må nøye seg med seks. Blant institusjonsteatrene kommer Hålogaland Teater på fjerde plass med fire nominasjoner. Rogaland Teater er nominert to ganger mens Den Nationale Scene,  Oslo Nye Teater og Haugesund Teater må nøye seg hver sin nominasjon, og landets øvrige institusjoner er totalt fraværende.
I tillegg til Vinge-Müller har juryen har funnet en fri gruppe som fortjente å bli nominert: Cirka Teater og Turnéteatret i Trondheim har sammen produsert «Garage» som er kandidat til årets beste barneforestilling, og i tillegg  nominert for beste scenografi. De to andre i denne kategorien er Oslo Nye Teaters «Ved arken klokken åtte» og «Tobias og dagen det smalt», et samarbeid mellom Hålogaland Teater og Rimfrost Produksjoner.
Gledelig er det at juryen har oppdaget et alternativt teater som Antiteatret. «Nyanser av Gris», som for øvrig ble anmeldt 7. mai på idalou.no, er nominert i kategorien Beste forestilling for ungdom, en kategori som først ble opprettet i fjor, og som er litt problematisk. «Utafor», en av Det Norske Teatrets absolutt beste oppsetninger i år, med like stor appell til voksne som til ungdom, er havnet her, og har dermed fått merkelappen «ungdomsforestilling». Det har også Haugesund Teaters versjon av musikalen «Jesus Christ Superstar», som så vidt meg bekjent tidligere er blitt ansett som interessant for alle aldersklasser.  Og selv om Antiteatrets «Nyanser av Gris» handler om ungdommer i videregående, tar den opp et høyst aktuelt samfunnsproblem, og er en interessant videreføring av høstens #me-too-debatt. Merkelappen «beste forestilling for ungdom» er det dessverre noe begrensende ved.
Verd å merke seg er det også at i kategorien «Beste scenetekst» går nominasjonene til to oversettelser, forfatteren Elisabeth Beanca Halvorsens gjendiktning av Elfriede Jelinek, og forfatter Are Kalvøs oversettelse av «Book of Mormon», og til en regissør, Tyra Tønnesson, for godt valg av salmer, bibeltekster og sanger til en forestilling hun selv har skrevet, «Søndagsskolen». Ikke en norsk dramatiker er nominert, enda norske dramatikere for tiden stadig settes opp på utenlandske scener. Men norske teatersjefer velger dem bort. Og da blir naturlig nok ingen scenetekst nominert!
HEDDANOMINASJONENE 2018 – OVERSIKT
BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER/HOVEDROLLE
- Ragne Grande for rollen som Laura Wingfield i «Glassmenasjeriet»
Av Tennessee Williams, regi Johannes Holmen Dahl – Trøndelag Teater
- Kathrine Thorborg Johansen for rollen som Hedvig i «Vildanden»
Av Henrik Ibsen, regi Runar Hodne – Trøndelag Teater
- Ingeborg Sundrehagen Raustøl for rollen som Cally Monrad i «Cally»
Av Ruth Lillegraven, regi Maren E. Bjørseth – Det Norske Teatret i samarbeid med Dramatikkens hus
BESTE MANNLIGE SKUESPILLER/HOVEDROLLE
- Stig Amdam for rollen som André i «Far» Av Florian Zeller, regi Victoria H. Meirik – Den Nationale Scene
- Kristoffer Olsen for rollen som Arnold Cunningham i «The Book of Mormon»
Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
- Hermann Sabado for rollen som Prior Walter i «Engler i Amerika»
Av Tony Kushner, regi Marit Moum Aune – Nationaltheatret
BESTE KVINNELIGE SKUESPILLER/MEDSPILLER
- Ingebjørg Kosmo for rollen som abedissen i «The Sound of Music»
Av Richard Rodgers, Oscar Hammerstein, Howard Lindsay og Russel Crouse, regi Ivar Tindberg – Hålogaland Teater og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester
- Anne Krigsvoll for rollen som Astrid C og flere i «Personer, steder og ting»
Av Duncan Macmillan, regi Gísli Örn Garðarsson – Nationaltheatret
- Ågot Sendstad for flere roller i «Engler i Amerika»
Av Tony Kushner, regi Marit Moum Aune – Nationaltheatret
BESTE MANNLIGE SKUESPILLER/MEDSPILLER
- Preben Hodneland for rollen som Eldste McKinley i «The Book of Mormon»
Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
- Bjørn Floberg for rollen som Leonid Gájev i «Kirsebærhagen»
Av Anton Tsjekhov, regi Hanne Tømta – Nationaltheatret
- Jon Lockert Rohde for rollen som Jim i «Glassmenasjeriet»
Av Tennessee Williams, regi Johannes Holmen Dahl – Trøndelag Teater
BESTE REGI
- Marit Moum Aune for «Engler i Amerika» Av Tony Kushner – Nationaltheatret
- Johannes Holmen Dahl for «Glassmenasjeriet» Av Tennessee Williams – Trøndelag Teater
- Kjersti Horn for «Valdens Historie» Av Édouard Louis – Det Norske Teatret
ÅRETS FORESTILLING
- «En folkefiende»
Av Henrik Ibsen, regi Kjersti Horn – Rogaland Teater
- «Engler i Amerika»
Av Tony Kushner, regi Marit Moum Aune, Nationaltheatret
- «Glassmenasjeriet»
Av Tennessee Williams, regi Johannes Holmen Dahl –Trøndelag Teater
- «Panini-BoysRoom»
Av Vegard Vinge og Ida Müller – Vinge/Müller i samarbeid med Festspillene i Bergen og Berliner Festspiele
- «The Book of Mormon»
Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
BESTE BARNEFORESTILLING
- «Garage» - regi Espen Dekko- – Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag
- «Tobias og dagen det smalt» Av Jenny Svensson, regi Morten Røsrud – Rimfrost Produksjoner og Hålogaland Teater
- «Ved arken klokken åtte» Av Ulrich Hub, regi Petter Næss – Oslo Nye Teater
BESTE FORESTILLING FOR UNGDOM
- «Jesus Christ Superstar» Av Andrew Lloyd Webber og Tim Rice, regi Erik Schøyen – Haugesund Teater
- «Nyanser av gris» Av Tine Skjold, Rebekka Jynge, Even Torgan og ensemblet, regi Even Torgan – Antiteatret
«Utafor» Av Svein Tindberg i samarbeid med JustUnity, regi Svein Tindberg – Det Norske Teatret
BESTE SCENOGRAFI/KOSTYMEDESIGN - Gilles Berger for scenografi til «Garage»
Regi Espen Dekko – Cirka Teater og Turnéteatret i Trøndelag
- Nia Damerell for scenografi og kostymedesign til «Glassmenasjeriet»
Av Tennessee Williams, regi Johannes Holmen Dahl – Trøndelag Teater
- Vegard Vinge og Ida Müller for scenografi og kostymedesign til «Panini-BoysRoom»
Av Vegard Vinge og Ida Müller – Vinge/Müller i samarbeid med Festspillene i Bergen og Berliner Festspiele
BESTE AUDIOVISUELL DESIGN
- Anders Brunvær Hauge for musikk, Reidar Andreas Richardsen for videodesign og Haakon Espeland for lysdesign til «Chaplin: Diktatoren» Av Line Hofoss Holm og Morten Joachim etter Charlie Chaplin, regi Morten Joachim – Rogaland Teater 
- Elisabeth Nesset for slagverk, Alf Lund Godbolt for komposisjon, Norunn Standal for lysdesign og Vibeke Blydt-Hansen for lyddesign til «Antigone» av Sofokles, regi Johannes Holmen Dahl, Det Norske Teatret
- Simon Revholt for musikalsk ledelse og Jim-Oddvar Hansen for lyddesign til «The Sound of music» av Richard Rodgers, Oscar Hammerstein, Howard Lindsay og Russel Crouse, regi Ivar Tindberg – Hålogaland Teater og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester
BESTE SCENETEKST
- Elisabeth Beanca Halvorsen for oversettelse av «Lyset skal bare skinne på meg og mine ønsker» Av Elfriede Jelinek, regi Ole Johan Skjelbred – Trøndelag Teater
- Are Kalvø for oversettelse av «The Book of Mormon» Av Trey Parker, Robert Lopez og Matt Stone, regi Vidar Magnussen – Det Norske Teatret i samarbeid med Kilden Teater og Konserthus
- Tyra Tønnessen for valg av bibelske tekster, sanger og salmer til «Søndagsskolen»
Regi Tyra Tønnessen – Trøndelag Teater

Publisert: 07.06.18 av IdaLou Larsen Bookmark and Share
Heddastatuen

Heddastatuen

Heddastatuen er skapt av Nina Sundbye og representerer Hedda Gabler - som Heddaprisene er oppkalt etter!