home

Norges «virkelige nasjonalteater»

Det hører absolutt til sjeldenhetene at kulturministeren åpner et teaters repertoarlansering. Men det gjorde Trond Giske i dag på Riksteatret, eller for å bruke hans egne ord, «vårt virkelige nasjonalteater».

Helt siden han overtok som kulturminister etter Valgerd Svarstad Haugland, har Trond Giske stadig økt bevilgningene til Riksteatret. Han befestet sitt rykte som teatrets beste venn ved å være den som åpnet Riksteatrets presentasjon av høstrepertoaret. Han forklarte det med at teatret er det eneste som er en statlig forvaltningsinstitusjon, opprettet ved lov fra 1948, og minnet om at det er Kongen som utnevner riksteatersjefen etter innstilling fra teatrets styre.

- Teatret er også det eneste som tilbyr sine forestillinger til hele landet, og dermed gjør teater av høy kvalitet tilgjengelig for alle landets innbyggere, sa Giske videre. - Man kan si at Riksteatret er vårt virkelige nasjonalteater, det setter standarden for hvordan teater skal være. Teatret våger å tenke nytt rundt klassikerne, det finner på stadig nye strategier for å nå ut til ungdommen, og er helt i toppen av klassen hva angår integrering av nye skuespillere som tidligere ikke er blitt sett på norske scener.

Lekkasje

Trond Giske fortalte at han skal legge fram scenekunstmeldingen, kanskje den første i sitt slag, om et par tre uker, det vil si tidligst 20. juni, men antakelig den 27. juni, det vil si på et tidspunkt da de fleste teatrene har tatt ferie. Han kom også med en «lekkasje» fra meldingen, og den ble Ellen Horn «fryktelig glad for».

- Det har vært på tale å la regionteatrene overta det meste av turnévirksomheten, men det blir ikke aktuelt. Vi trenger den stimulansen Riksteatret representerer, og både region- og landsdelsscenene ønsker seg et riksteater som bidrar til teaterinstitusjonene.

Til slutt kom han inn på scenekunstens oppgave i vår tid, og tok utgangspunkt i reisen han nylig har foretatt til Ramallah.

- Det var en tøff og deprimerende opplevelse. Men et teaterbesøk i Tel-Aviv var et lyspunkt. Der så jeg Returning to Haifa på Cameri-teatret, byens hovedscene. Stykket er en dramatisering av romanen med samme tittel. Den ble skrevet av palestinske Ghassan Kanafani som ble drept i et attentat da han bare var 36 år gammel. Det er fortellingen om et palestinsk ektepar som tyve år etter at de måtte forlate Haifa, vender tilbake for å prøve å finne igjen den nyfødte sønnen de mot sin vilje måtte forlate da de reiste. Det viser seg at han er blitt adoptert av en jødisk familie, og nå er soldat i den israelske hæren. En meget sterk opplevelse, ikke minst fordi skuespillerne både var palestinere og jøder. Oppsetningen var både omdiskutert og omstridt, men den viser hvilken viktig rolle teatret kan spille når det våger å gå rett inn i en aktuell konflikt, sa Giske som var glad for at Riksteatret i høst sender Det Norske Teatrets Mitt navn er Rachel Corrie ut på turné.

Riksteaterhøst

Riksteatrets høstpresentasjon varte i halvannen time. Trond Giske tok seg tid til å være med helt til slutt, og kom med enkelte kommentarer til de ulike oppsetningene.

Høstens storsatsing blir Broadwaymusikalen Little me som dermed får Skandinavia-premiere i Norge. 

- Jeg elsker musikaler og er ikke i tvil om at dette blir et supert tilbud til folk over hele Norge sa han.

Teatret har også bestilt et nytt stykke av Erlend Sandem som tidligere har gjort seg bemerket med blant annet sitt debutstykke, Ned til sol.  Årets stykke heter Zivil, og her medvirker Marit Østbye saammen med Huy Le Vo, Besim Jakupi, Terese Mungai og Sara Baban.

- Med denne oppsetningen vil vi feire mangfoldet, sa Ellen Horn, og Trond Giske understreket betydningen av ny norsk dramatikk.

- Etter hvert er vi blitt ganske flinke til å lage filmmanuskripter som har opp våre særegne hverdagsproblemer, sa han. - Vi er ikke like flinke når det gjelder  teater. Naturligvis kan vi importere utenlandsk dramatikk, slik vi gjør det med Mitt namn er Rachel Corrie, men vi må også produsere egne stykker som handler om vår virkelighet her og nå.

Ingen tvil om at Ellen Horns satsing på mangfold også er helt i tråd med Trond Giskes ønsker, og han kan nå glede seg over at Riksteatret, i samarbeid med Det Åpne Teater og Nordic Black Theatre, har tatt initiativet til en splitterny festival, Twist 08. Den finner sted i Oslo fra 31. oktober til 9. november. Riksteatret er hovedansvarlig for festivalens finansiering.

Publisert: 16.06.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share
Teatersjef Ellen Horn

Teatersjef Ellen Horn

foto: Marianne Otterdahl-Jensen

Trond Giske

Trond Giske

Riksteatrets beste venn

foto: Guri Dahl/Statsministerens kontor