home

Tvilsom ansettelsesprosess

Åpent allmøte på Det Norske Teatret i går. Styret presenterte sine to kandidater, Erik Ulfsby og Ingjerd Egeberg.Det skal også ha kommet fram at styret ikke en gang har snakket med søkere ensemblet hadde bedt dem intervjue.

I går onsdag 2. desember ble det holdt åpent allmøte på Det Norske Teatret, og styret gjorde rede for hvilke to kandidater som per dags dato er aktuelle som Vidar Sandems etterfølgere: Den ene, skuespiller Ingjerd Egeberg, tilhører de opprinnelig ti søkerne, mens styret selv må ha rekruttert den andre, regissør Erik Ulfsby. Dermed bekreftes ryktene som lenge har svirret om at styret har vraket de sterkeste og best kvalifiserte søkerne.
Ingjerd Egeberg var utvilsomt en dyktig administrator da hun i 2000 overtok ansvaret for Rogaland Teater som hun ledet fram til 2005, men hun var ingen sterk kunstnerisk profilert teatersjef, og det er som skuespiller hun virkelig har markert seg. Regissør Erik Ulfsby signerte både en glimrende Lang dags ferd mot natt på Teatret Vårt i fjor og en presis og fartsfylt Jungelboka på Det Norske, der han i høst også har satt opp Jesus Christ Superstar. Etter hvert venter mange seg meget av ham som regissør. Men intet av det han har gjort hittil, tyder på at han er en vordende teatersjef.
 
Det betyr naturligvis ikke så mye. Vidar Sandem var for så vidt også et forholdsvis ubeskrevet blad da han overtok Det Norske Teatret for mange år siden. Det problematiske ved styrets fremgangsmåte i denne saken er at det er mange bedre kvalifiserte teatersjef-kandidater blant søkerne. Enda mer problematisk er det at det hevdes at styret til og med har unnlatt å snakke med med flere av de søkerne som ensemblet innstendig hadde bedt dem intervjue.
Denne ansettelsesprosessen blir stadig mer tvilsom, og det paniske hemmelighetskremmeriet fører til stadig flere spekulasjoner om hvem det er som til syvende og sist trekker i trådene, og dermed direkte eller indirekte har ansvaret for denne ulykksalige – og svært udemokratiske – utviklingen. En usunn situasjon som styret snarest bør få slutt på. Heller utsette ansettelsen i ytterligere noen uker, og ta seg tid til å foreta en fordomsfri  evaluering av de aktuelle kandidatene.
Publisert: 03.12.09 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!

Kommentarer (5):

skodespelar08.12.09 23:20
Ja, det er med undring man kan følge denne ansettelsesprosessen. Når navn som Eirik Stubø ikke taes videre i prosessen fordi han selv ønsker å sette opp to forestillinger i året, vitner dette om liten forståelse for den kompetansen han sitter på som tidligere teatersjef ved Nationaltheatret. Eirik Stubø evnet i løpet av de få årene han leder Nationaltheatret å endre teatret kunstneriske profil, snu underskudd til overskudd, spille flere forestillinger for flere mennesker og å drive noe som i større grad minner om et repertoarteater. Han fikk ikke minst publikum til å komme på mer utfordrende forestillinger. Han gjorde det kunststykke og både heve et kunstnerisk nivå, endre strukturer og tjene penger. Dette har han fått mye velfortjent ros for. Samtidig har han fått en del fiender. Fiender får man som sterk leder med gode resultater på et så stort teater. At man nå ikke kaster seg over en så åpenlys kandidat, i den situasjonen teatret nå er i, kan ikke bunne i annet enn mangel på forståelse for de kunstneriske og estetiske strategier han forfekter, og de imponerende resultater han kan vise til som administrator og teatermann. Han sitter på en unik kompetanse i Norge. Det må være åpenbart for alle at han stiller i en helt annen divisjon enn de kandidatene styret sitter igjen med. Hvis de ikke tar ham nå er det fordi de ikke vil ha ham, og ikke fordi han stiller for sterke krav til egen kunstnerisk virksomhet. Teatersjefer i alle land det er naturlig å sammenligne seg med har en utstrakt kunstnerisk virksomhet. Det er en del av jobben. De skal prege huset med egen kunst. Dessuten har Stubø bevist at han evner å kombinere dette med det administrative i sin tid på Nationaltheatret. At hans ønske om å virke som kunstner skal være dårlig for teatret i dets nåværende vanskelige situasjon, slik styrelederen hevder, er heller ikke lett å forstå. Særlig ikke når man mener at en uten ledererfaring er skikket til å gjøre jobben. Dette henger ikke sammen. Her ligger andre motiver bak. Vi vet at Stubø er en seriøs kandidat som vil ta jobben. Hvis man ikke tar ham med videre av de årsaker som er gitt, kan ikke det forståes på annen måte enn et forsøk på å bortforklare de egentlige motiver: Man vil ikke ha ham, og man har bestemt seg for hvem man vil ha. Man velger da bort den helt klart mest kvalifiserte kandidaten med konkrete resultater fra tilsvarende jobber. Det er oppsiktsvekkende
IdaLou Larsen, redaktør for idalou.no08.12.09 10:56
Jeg beklager sterkt at jeg dessverre ikke øyeblikkelig har fått kommentert de tre innleggene som har kommet som svar på mine artikler om tilsettingsprosessen på Det Norske Teatret. Jeg finner det meget vanskelig å kommentere innleggenes innhold, av den enkle grunn at forfatterne har valgt å opptre anonymt. Jeg vil imidlertid benytte anledningen til å klargjøre et forhold: Enkelte har uttrykt sin forundring over at jeg har valgt å godkjenne anonyme innlegg. Saken er at jeg overhodet ikke har noe redaksjonelt ansvar for kommentarene som blir lagt inn på idalou.no. Jeg verken godkjenner dem eller nekter dem spalteplass, og det er bare ved stadig å sjekke idalou.no at jeg overhodet oppdager at de er blitt skrevet. Hadde jeg hatt dette redaksjonelle ansvaret, ville jeg ha refusert ikke-signerte innlegg. Da Orgdot, firmaet som produserer og støtter idalou.no, ga meg tilbudet om dagens kommentarfunksjon, takket jeg ja med glede, og så forventningsfylt fram til en gang i blant å kunne debattere med lesere. Slik har det vært hittil, og slik håper jeg det vil bli også i framtiden. Jeg vil jo gjerne holde dialogmulighetene åpne.
Gjennomsnittelig kunstner uten tydelige kvalieter06.12.09 08:02
Tusen takk til intelligensiaen i norsk kulturliv. Heldigvis, du har klarsynet, du har oversikten, du kan opplyse og og rettlede teater-Norge med din "sylskarpe" analyse. Synd at det faktisk er et flertall av kunstnere og ikke-kunstnere ved DnT som støtter Erik Ulfbye`s kanditatur til sjefsstillingen. Han er intelligent nok for dem, han er en god nok KUNSTNER for dem, også en god nok leder. Men, alle disse menneskene på DnT må jo være lurt. Egentlig er Ulfsby bare en skuespiller, hyggelig og velmenende, antageligvis uten utdannelseog dannelsesnivå uten tydelige kvaliteter.. Han skaper kun ubetydelig teater. Det mener nok publikum også selv om det er fulle hus. Det er trist for de vet jo ikke bedre. Det samme gjelder nok teatersjefskjendis Bjarte Hjelmeland og Iren Reppen. De er også populære. Så synd, de holder da ikke mål! De er jo bare skuespillere/kjendiser og står kun for noe helt gjennomsnittelig, noe undermåls. Så igjen, tusen takk for at du rettleder kulturmolboene inn i lyset. DU har visjoner! Og DE vet ikke hva de gjør...
"Skodespelar"05.12.09 19:20
Ja, her var det jaggu en blanding av logisk inkonsekvens, skrivefeil, språklig lapskaus og generelt lavt nivå. La oss ikke håpe dette skal representere nivået på Det Norske Teatret - i fremtiden. Å angripe "et rykte" blir vel litt som å jage spøkelser.. Det Norske Teatret er potensielt en av landets viktigste kunstinstitusjoner (med store offentlige tilskudd), det er alt for lite diskusjon i offentligheten om hvem som burde bli sjef der (på samme måte som det er alt for lite diskusjon om hvem som er skylden i at det har gått så alvorlig galt på teatret). Skodespelar mener at sjefsansettelse burde han selv og hans kumpaner få stelle med i lukkede rom, med prosesser som kjennetegnes av mengder med formelle feil på svært lavt nivå. En rekke kandidaters søknader er ikke kjent, heller ikke for Skodespelar. Flere av kandidatene er ikke blitt intervjuet av skuespillerne. Noen av de kandidatene som ikke lenger er med, Eirik Nilssen Brøyn, Nils Johnson, Per Boye Hansen (som vel tidlig skjønte at styret ikke ønsket seg hverken visjon eller ambisjon), og ikke minst Eirik Stubø (landets absolutt mest profilerte teatersjef i mange år), må da sies å ha både utdannelse, dannelsesnivå, lederkompetanse og ambisjoner. På Det Norske Teatret vil noen av de kunstneriske ansatte ha "stø kurs". Mere ubetydelig teater. Hvorfor skal man subsidiere markedstilpassede musikaler med 2000 kr pr sete? Hva er logikken? Man har ikke tungt subsidierte institusjoner i kunstlivet for at de skal produsere glatt, ufarlig populistisk kunst. Situasjonen på Det Norske Teatret er mer alvorlig og adskillig mere viktig enn at Skodespelar og et inkompetent styre (underskudd, oppsigelser, stadig mer mislykkede sjefsansettelsesprosesser) skal få råde grunnen alene. Flest mulig burde stille seg bak kravet om at tiden for statssubsidert kitsch må ta slutt. Det må komme inn en teatersjef på Det Norske Teatret som har mer enn ungdomsskole- og skuespillerutdannelse. De to gjenværende kandidatene, Erik Ulfsby og Ingjerd Egeberg, er hyggelige velmenende folk uten andre tydelige kvaliteter enn at de står for noe helt gjennomsnittlig. På samme måte fylles landet snart opp av mer eller mindre teatersjefskuespillerkjendiser uten noen som helst kvalifikasjoner utover det at de er kjendiser og ikke står for noe som helst (er det noen der ute som vet om ett eneste nogenlunde avansert teaterland hvor folk med ungdomsskoleutdannelse og teaterskole blir teatersjefer bortimot landet rundt?). Det må eksistere et nivå på et teater som Det Norske. De som jobber der må ønske noe mer enn middelmådighet. Hvorfor skal man ellers holde seg med disse institusjonene?
skodespelar04.12.09 09:33
denne artikkel inneholder en del faktafeil og er ikke representativ for oppfatningen til store deler av ensemblet på Det Norske Teatret f.eks: "Dermed bekreftes ryktene som lenge har svirret om at styret har vraket de sterkeste og best kvalifiserte søkerne". hvilke søkere er det isåfall snakk om? deler av prosessen kan nok kritiseres men det er ikke tvil om de gjenstående kandidatenes egenskaper.det blir vanskelig for en skribent å gå inn i en ansettelsessprosess all den tid man ikke hvet hva som har foregått i intervjuer og søknader
Det Norske Teatret

Det Norske Teatret

Sammen med Nationaltheatret. Den Norke Opera og Ballett og Den Nationale Scene i Bergen er Det Norske Teatret fullfinansiert av staten.