home

Tankevekkende og annerledes

Agder Teater: Operasjon Almenrausch

Regi/audiovisuelt konsept: Tore Vagn Lid Scenografi/kostyme: Maria Wolgast Videodesign: Are Hauffen Skuespillere: Katrine Dale, Tore Chr. F. Bleikli, Niklas Westerberg Et samarbeidsprosjekt mellom regissør Tore Vagn Lid, Vest-Agder fylkeskommune. Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester, Opera Sør, Stiftelsen Arkivet og Stiftelsen Neveragain

Med Operasjon Almenrausch har Tore Vagn Lid skapt glimrende dokumentarteater - dristig, ærgjerrig og tankevekkende.

I slutten av 90-årene døde en gammel mann i Bergen, Samuel Titlestad. Han etterlot seg et uferdig maskinskrevet dokument om sitt liv, og dette dokumentet ble utgangspunktet for Tore Vagn Lids nye sceneproduksjon, Operasjon Almenrausch. Operasjon Almenrausch var dekknavnet på Josef Terbovens storming av motstandsmannen og kommunisten Peder Furubotns forlegning i Øystre Slidre i 1944, en nærmest glemt episode i den norske motstandsbevegelsen. I det hele tatt er kommunistenes motstandskamp under krigen kommet i skyggen av kampen som ble ført av Milorg og Kompani Linge. Operasjon Almenrausch prøver å forklare hvordan det kunne skje.

   Tore Vagn Lid går tilbake til 1920-årene. I 1921 vedtok Det norske Arbeiderparti å følge Moskvatesene, og sluttet seg dermed til Komintern. I 1923 tapte Peder Furubotn med to stemmers margin kampvoteringen om partisekretærstillingen mot Einar Gerhardsen, og landsmøtet vedtok nå at partiet ikke lenger ville akseptere Moskvatesene. Da meldte venstrefløyen seg ut og dannet Norges Kommunistparti, der Peder Furubotn ble generalsekretær. Mellom 1930 og 1938 satt han i presidiet for Den tredje internasjonale, og oppholdt seg derfor ofte i Sovjet der han etter hvert fikk problemer med Stalins Moskvaprosesser. Da Hitler og Stalin undertegnet sin ikke-angrepspakt i 1939, mente mange kommunister, også i Norge, at nazismen ikke måtte bekjempes. Peder Furubotn var tindrende klar fra første stund: nazismen skulle bekjempes med aktiv motstand, sabotasje og geriljakrig, og han etablerte en sentralforlegning med sine medarbeidere, først i Hemsedal, deretter i Øystre Slidre i Valdres. Han ble ettersøkt av Gestapo, men aldri tatt, og kom til og med unna Terbovens Operasjon Almenrausch. Men under det interne oppgjøret i NKP i 1950 ble han ekskludert av partiet sammen med sine nærmeste medarbeidere fra krigsdagene, blant andre den tidligere arbeiderpartimannen Samuel Titlestad, og hans kone Olaug.

    Dette er den historiske bakgrunnen for Operasjon Almenrausch, en storslått, intellektuelt utfordrende og scenisk nyskapende oppsetning. Med video, autentiske opptak, tidsriktig musikk, en original utforming av scenen, og unge, dyktige skuespillere makter regissør Vagn Lid på en og samme tid å gjenskape en forgangen periode i vår historie, og utfordre oss til selv å ta stilling til de etiske dilemmaer som mennesket i unntakssituasjoner blir stilt overfor.

   Avstanden mellom publikum og scene er borte. I det Vagn Lid selv kaller «en audiovisuell høring» utspiller dramaet seg omkring oss. På en stor skjerm i bunnen av salen blir fortellingen illustrert og tydeliggjort gjennom portretter, kart, tidsaktuelle fotografier og skriftlige dokumenter  - for eksempel det gripende brevet Asle Grepp skrev til sin mor like før han ble henrettet etter å ha blitt tatt til fange under Almenrausch, eller de første maskinskrevne ordene i Samuel Titlestads beretning som blir til for våre øyne.  Maria Wolgasts installasjonsscenografi forsøker overhodet ikke å være realistisk. Med Wolgasts egne ord er den «en pragmatisk og funksjonell grunnstruktur av paller og stillaser», den helt rette bakgrunnen for skuespillere som stadig skifter mellom ulike roller. De framfører tekstene med innlevelse, respekt og overbevisning, og supplerer de autentiske opptakene som avspilles, uten noensinne å gi seg i kast med psykologisk-realistiske tolkninger.

 Med to Brecht-oppsetninger,   Massnahme (Festspillene i Bergen 2007), MANN=MANN (Rogaland Teater 2008) har Tore Vagn Lid skapt noe av det  mest originale som er skjedd i norsk teater i senere tid. Innholdsmessig utfordrer hans scenekunst tilskuerne intellektuelt, filosofisk, etisk og politisk. I seg selv befriende i vår selvopptatte tid. I tillegg tar han i bruk avanserte teknologiske og sceniske virkemidler, som på en og samme tid fornyer, utvider og styrker selve teatret som kunstform. Operasjon Almenrausch er hans dristigste og mest ærgjerrige prosjekt hittil. Det lykkes.  

Publisert: 20.10.08 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Operasjon Almenrausch

Operasjon Almenrausch

Foto Agder Teater

Operasjon Almenrausch

Operasjon Almenrausch

Foto Agder Teater

Operasjon Almenrausch

Operasjon Almenrausch

Foto Agder Teater