home

Musketerenes nye bedrifter

Folketeatret: Scenekvelder presenterer: «De tre musketerer»

Av Alexander Mørk-Eidem
Basert på Alexandre Dumas’ roman
Regi: Alexander Mørk-Eidem
Koreografi: Roine Söderlundh
Scenografi: Erlend Birkeland
Kostyme-og maskedesigner: Maria Gyllenhof
Med blant andre Benjamin Helstad, Mattis Herman Nyquist, Henrik Rafelsen

Mørk–Eidems gjendiktning av «De tre musketerer» er vittig og intelligent underholdning.

Alexandre Dumas’  historiske roman «De tre musketerer» kom ut i  en pariseravis som føljetong i 1844, og er fremdeles populær. Regissør Alexander Mørk-Eidem ble begeistret for boka som guttunge, og da han 35 år gammel vendte tilbake til den, fikk han ideen om «å forene barndommens største leseropplevelse med soundtracket fra ungdomstiden».
Resultatet er en vilter musikal som både følger den historiske handlingen i romanen, riktignok med en rekke morsomme anakronismer, og  forvandler den til en ellevill rockekonsert med de «snille» musketerene som kjente puddelrockere, og deres onde motstandere som like kjente popartister.

Her drar d’Artagnan (Benjamin Helstad) fra hjembygda på motorsykkel til Paris for å bli musketer og dermed rockestjerne. Fremdeles forelsker han seg i madame Bonacieux (Andrea Bræin Hovig). Fremdeles prøver en uhyre feminin og homsete Kong Ludvig den XIII (Trond Fusa Aurvåg) å styre landet mens kongens erkefiende, kardinal Richelieu (Eindride Eidsvold), nå tydelig i slekt med Michael Jackson, står i ledtog med en durkdreven og ond Milady.
Hos Dumas viser brennemerket på skulderen hennes at hun er en forbryter: Alexander Mørk-Eidem gjør henne tvekjønnet, et pek til den løsslupne og allestedsnærværende seksualitet og transseksualitet, som tilfører oppsetningen et dristig og lekent perspektiv, og samtidig framhever det dekadente både i 80-årenes og i dagens kultur. Dette understrekes av Maria Gyllenhoffs mangesidige kostymer. En stor kvalitet ved «De tre musketerer» er den humoristiske distansen som vittig og treffsikkert hele tiden er tilstede.
Erlend Birkeland var scenograf da oppsetningen for seks år siden var en storsuksess på Stockholms Stadsteater. Det er han også her, og i hans artige scenebilde er høyttalere hovedkomponenten, riktignok supplert med så vel fargerike rekvisitter som en elegant bro over Seinen.
I lange perioder arter musikalen seg nærmest som en rockekonsert der et begeistret publikum rives med av den ene kjente låten etter den andre. Her er mye god musikk, glimrende framført av samtlige, og akkompagnert av de vittige og megetsigende dansenumrene til et talentfullt ensemble. På premieren druknet replikkene i utålig høy lyd i de første ti minuttene. Men det kom seg, og treffende nok ble høye diskantlyder senere brukt som effektiv tortur!
Spesielt artig at de fleste hovedpersonene tolkes av institusjonsteater-skuespillere som til vanlig absolutt ikke forbindes med rock eller pop, men som viser seg å være så dyktige vokalister og entertainere i sine nye roller at de har publikum i sin hule hånd. Hvem vet – kanskje en ungdomsdrøm endelig går i oppfyllelse?
Uansett: «De tre musketerer» er vittig, intelligent og vellykket underholdningsteater.

Under tittelen "Ridderlig puddelrock" sto denne anmeldelsen i Klassekampen fredag13. februar 2015

Publisert: 16.02.15 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
De tre musketerer

De tre musketerer

De tre musketerer

De tre musketerer

Aramis (Mattis Herman Nyquist), Athos (Henrik Rafaelsen), d'Artagnan (Benjamin Helstad) og Porthos (Robert Skjærstad)