home

Buskis på Torshov

Nationaltheatret,Torshovteatret: «Jåtåkdag – Komilab nr.6»

Av Jan Gunar Røise og Thorbjørn Harr Regi; Thorbjørn Harr/Jan Gunnar Røise/Mariann Hole Musiker: Stian Carstensen Scemografi: Olav Myrtvedt Kostymer: Olav Myrtvedt, Cathrine Engehagen Bråthen Med Mariann Hole, Thorbjørn Harr og Jan Gunnar Røise

I Komilab Nr. 6 har tydeligvis Torshov-trioen satt seg mål å utforske den «folkelige humoren».

Lørdag hadde Komilab Nr.6 premiere på Torshovteatret, og beviste nok en gang at Torshovtrioen – Thorbjørn Harr, Mariann Hole og Jan Gunnar Røise – stadig er opptatt av å gå nye veier. Med sitt Komilab Nr. 6, Jåtåkdag, har de tre skuespillerne opplagt forlatt ideen både om å «lete etter alvoret i komedien, og etter komedien i alvoret». I programmet skriver de selv at «de ønsket å se hva som skjer når vi, tre skuespillere, står for regi og tekst og i tillegg spiller alt selv».Det er sikkert riktig, men Jåtåkdag viser også at trioen denne gangen tydeligvis er på jakt etter komikken i folkekomedien og folkerevyen, buskisen som den gjerne kalles etter den svenske forkortelsen for buskteater. Det understrekes av det vellykte samarbeidet deres med musiker og trekkspillvirtuos Stian Carstensen som i beste folkelige revytradisjon stadig inviterer publikum med på en lystig ferd.

Utgangspunktet for det hele skal være at Jan Gunnar Røise, da han i 2000 fremdeles gikk på Teaterhøyskolen, gjorde stormende lykke ved å klatre opp på en kommode og fortelle historier fra den fiktive øst-europeiske landsbyen Jåtåk. Sammen med Thorbjørn Harr har han nå diktet opp en fortelling om Jåtåk-brødrene Anton og Bror, og deres lidenskapelige forhold til den vakre Vinja.

Men i dette er ikke en komedie i ordets egentlige forstand, og det dukker stadig opp nye rare personer som ikke har noe med Jåtåk å gjøre, for eksmpel indianergutten Abanoki som hele tiden mislykkes i hjortejakten, men har direkte forbindelse til svenske Jonas som studerer matte i Vännersfoss og lever i et hett kjærlighetsforhold til den arbeidsløse illustratøren Misha.

Til tross for en del småpussige sketsjer– for eksempel «Bom-saga-sangen», et godt eksempel på skikkelig folkelig revyhumor, og framført med glans av ensemblet og Stian Carstensen – opplevde jeg at det var langt mellom de virkelig morsomme numrene i forestillingens første del.

Publikum lo imidlertid hjertelig mesteparten av tiden, og jeg kan ikke se bort fra at teksten inneholder en rekke artige hentydninger til fenomener som er meg ukjente – for eksempel TV-serier og populære revyer.

Men objektivt sett tar forestillingen først virkelig av i annen halvdel. Da legger skuespillerne definitivt forsøket på å lage en slags tekstbasert  folkekomedie på hyllen, og gir seg revyen i kast – med overbevisende resultat. Kvinnesaksvisen «Kvinner i arbeid»  som begynner slik «Kom dig ut av ditt kök, och lämna din mann/Han er bara en gök (kort), ko-ko, kom dig ut när du kann» er et godt eksempel på denne vellykte humoren. Det er vel ikke bare tilfeldig at den er på svensk?

I det hele tatt: I annen del følger det ene vittige påfunnet etter det andre, skuespillerne sprenger rammene for sitt personlige univers, og og det blir virkelig mulig å le helhjertet og spontant av de ypperlig framførte ablegøyene.

Bare synd at ikke hele Jåtåkdag holder samme nivå!

Denne anmeldelsen sto i Klassekampen mandag 30. januar
 

Publisert: 31.01.12 av IdaLou Larsen Bookmark and Share

Din kommentar:

Kommentar:
Navn:
Alle feltene må fylles ut!
Jåtåkdag

Jåtåkdag

Jan Gunnar Røise, Mariann Hole, Stian Carstensen og Thorbjørn Harr

Foto Gisle Bjørneby

Jåtåkdag

Jåtåkdag

Jan Gunnar Røise

Foto Gisle Bjørneby

Jåtåkdag

Jåtåkdag

Jan Gunnar Røise, Mariann Hole og Thorbjørn Harr

Foto Gisle Bjørneby